Cap a on es dirigeix el núvol?

Encara que totes les companyies tenen assumit que el núvol té un paper fonamental en els seus processos de transformació digital, es pot afirmar que la gran majoria d’elles segueixen sent principiants en aprofitar els avantatges que el núvol els pot proporcionar. Així, per exemple, falten plans concrets a l’hora d’abordar els projectes i són innombrables les ocasions en què aquests projectes fracassen o, si no ho fan, suposa un sobre cost que no estava previst. Més endavant entrarem a analitzar quins són els factors a tenir en compte a l’hora d’abordar un projecte en el núvol de forma correcta i satisfactòria, però de moment, analitzem quina és la realitat del núvol.

Com assenyalàvem al principi d’aquest article, el núvol està pràcticament consolidat. Les empreses s’han tret les pors que tenien a sobre i molts dels prejudicis han desaparegut del tot. El principal de tots ells, el de la seguretat. Igual que va passar en els inicis del comerç electrònic, en què als usuaris els feia por deixar les dades de les seves targetes de crèdit, amb el núvol passava pràcticament igual, només que en aquesta ocasió, eren les dades i la seva ubicació el que suposava un fre per a l’avanç del núvol. Aquest problema, es pot dir que ja ha desaparegut. I és que com assenyala Gal Montes, director d’innovació de HPE, “el núvol ha vingut per quedar-se i aporta una bona solució tecnològica per a determinades càrregues de treball, d’aquí el seu gran èxit. Cloud sempre ha promès que aporta simplificació, millor cost, utilització i flexibilitat dels recursos, però la realitat no és així en tots els casos “.És cert que el teixit empresarial a Espanya ha trigat a estar madur per entendre-les i saber adoptar-les, traient el màxim rendiment. Això cal unir-lo a que el núvol ha anat desmitificant en aquests anys una sèrie d’interrogants que en molts casos feien girar el cap dels decisors cap a les infraestructures tradicionals. Ens referim a qüestions com que el núvol pot entendre com menys segura i pot permetre filtracions d’informació, que no sabem on són les dades, que les connexions al núvol són febles i lentes, que migrar a un model cloud és car, complex i llarg en el temps, o que només té sentit per a les grans empreses “.

En general, la flexibilitat i escalabilitat són dos dels factors més rellevants a l’hora d’apostar pel núvol ja que permet a les empreses oblidar-se de les grans inversions i eliminar la incertesa que suposa la compra d’una infraestructura que es desconeix si es va a ajustar als requeriments del negoci en els propers anys. A més, un altre dels avantatges que impulsen el mercat cloud és la possibilitat d’adoptar un model de pagament per ús en el qual només es pagui pel que de veritat necessites. Qualsevol necessitat que afronta un client en el seu negoci, en el seu dia a dia, pugui ser consumida directament des del núvol, sense necessitat de construir-la a mida, ja que tot el que es construeix des de zero o és customitzat per a un client, presenta majors rigideses que ho estàndard. D’aquesta manera, aconseguim simplificar l’accés a les dades, permetent que estiguin disponibles sempre,des de qualsevol lloc i des de qualsevol dispositiu “.

 

Font: Revista Byte It setembre 2018