AQUESTS SÓN ELS RISCOS DE CIBERSEGURETAT DE L’OPEN BANKING

Des que es van fer comuns a mitjans de la dècada de 2010, les aplicacions de banca mòbil han continuat augmentant en popularitat i han esdevingut eines fonamentals per al nostre dia a dia. Utilitzem el nostre telèfon per comprar, pagar per serveis, enviar diners, sol·licitar préstecs o fins i tot contractar assegurances.

Però, a mesura que els bancs s’han anat fent més fàcils de fer servir, també hem acabat descarregant als nostres mòbils diverses aplicacions per a diferents entitats bancàries: potser tinguem un compte corrent en un banc, una hipoteca en un altre, una tercera per als estalvis i una altra més per a les compres en línia. En un moment donat, pot resultar difícil seguir tots els pagaments que fem i tenir una idea general de quant gastem.

Des del 2012, el creixement de les noves fintech ha tendit a augmentar ràpidament. Els nous bancs, com Revolut, N26 i Verse, han aconseguit adaptar-se a l’estil de vida de les generacions més joves, oferint assegurances de viatge, així com targetes de dèbit prepagament.

Amb el temps, aquests neobancs han afegit altres serveis, com targetes virtuals d’un sol ús per a compres en línia, inversions borsàries simplificades o criptodivises, i gràfics atractius que ens mostren en què gastem els nostres diners. El problema és que poques vegades serveixen com la nostra solució financera principal, i això és tot un repte a l’hora d’ampliar la seva posició al mercat en un sector tan competitiu.

 

Què és l’open banking

L’open banking és un sistema que et permet indicar a la teva entitat financera que comparteixi la informació del teu compte del banc amb qualsevol aplicació o servei de tercers que triïs. Per exemple, podries centralitzar tots els teus comptes en un sol banc (a través d’una plataforma fintech) o bé accedir al crèdit d’un proveïdor específic, o fins i tot només donar el consentiment perquè una app que gestioni el teu pressupost i despeses pugui accedir a la informació en temps real sobre cada compra o transferència que facis.

Molts reguladors i legisladors de tot el món comencen o continuen treballant en la implantació de l’open banking, obligant els bancs a coordinar l’intercanvi d’informació i, segons creuen els impulsors d’aquestes polítiques, a impulsar la innovació, la competència i la transparència del sector bancari. A més, els clients rebran noves ofertes més personalitzades i adaptades a les vostres necessitats. Però com es veurà afectada la nostra privadesa?

Possibles riscos associats a l’open banking

  1. Phishing: Si feu clic en un enllaç erroni i introduïu les credencials bancàries en un lloc web fals és un problema avui dia, imagina com d’arriscats serien aquests atacs si t’enganyen perquè lliuris l’accés a una aplicació que recopila tot el teu historial financer.
  2. Les aplicacions mòbils fraudulentes et poden fer creure que són aplicacions reals amb funcions d’open banking i et demanaran les credencials bancàries per buidar els comptes.
  3. Les filtracions de dades podrien exposar l’historial financer complet de milers de persones que van dipositar la confiança en un proveïdor de serveis atacat.
  4. Diferents empreses podrien pagar per veure les teves dades, i les empreses amb males intencions podrien fins i tot utilitzar les teves dades sense consentiment.
  5. Els atacs d’amenaces persistents avançades (APT) es poden adreçar a persones concretes. Un APT és un tipus de codi maliciós dissenyat per atacar una empresa o institució per tal de robar informació i mantenir ocult tot el temps que li sigui possible.
  6. Altres atacs poden comprometre la infraestructura d’una aplicació o aprofitar-ne les vulnerabilitats.

Font: Francisca Barahona – Eset