Dos de cada tres nenes pateixen ciberassetjament en xarxes socials
El 60% de les nenes i adolescents de tot el món han viscut alguna experiència d’assetjament i discriminació en línia. Així ho revela el nou informe titulat ‘(In) segures online: experiències de les nenes i les joves al voltant de l’assetjament en línia, elaborat per l’ONG Pla International, amb motiu del Dia Internacional de la Nena que es va commemorar el passat 11 de octubre.
Recepció de missatges explícits, imatges de contingut sexual, amenaces de violència, comentaris racistes i anti-LGTBIQ +, humiliacions o atacs pel seu aspecte físic, són les agressions recollides en el document. La més habitual són els insults i el llenguatge ofensiu, que el 77% de les enquestades diu haver rebut “molt freqüentment”; els segueixen les humiliacions públiques i els atacs relacionats amb el seu físic (64%), la intimidació (61%) i l’assetjament sexual (58%).
A Espanya, el 88% de les enquestades assenyala que elles o altres noies del seu entorn s’han enfrontat a més d’una forma d’assetjament. En el 75% d’aquests casos els assetjadors són persones que coneixen de l’escola o la feina, parelles o exparelles i amistats. La xarxa social en la qual s’han assenyalat més situacions d’assetjament en línia a Espanya és Instagram 35%; seguit de WhatsApp, amb un 28%; i Facebook, el 20%.
Les joves i adolescents espanyoles van afirmar haver estat assetjades principalment per la seva aparença física (62%), per identitat de gènere i la seva orientació sexual (29%), la seva raça o origen ètnic (20%), les seves opinions polítiques (17%) i la seva discapacitat (9%). Com a resposta a aquestes situacions, un 42% diu optar per ignorar els atacs i seguir utilitzant la xarxa social, el 17% confronta a l’assetjador públicament i un 7% opta per deixar de fer servir la plataforma en la que ha patit l’assetjament.
L’enquesta també subratlla que, tot i aquest ambient, les xarxes socials són ja part integral de la vida de les nenes, adolescents i joves a nivell global. El 74% de les participants van declarar publicar continguts “amb molta freqüència” o “sovint” i, segons els autors, les entrevistes suggereixen que la Covid-19 ha augmentat encara més aquesta importància.